Asi každému se nejednou stalo, že musel s přetíženou motorkou vyrazit na
dovolenou, nebo vezl kamaráda, co se nestydí najíst a motorka se za
jízdy nechovala tak, jak by bylo vhodné a bezpečné. Zkušenější z nás při pokusu o změnu nastavení tlumiče zjistili, že je třeba sundat zavazadla, kufry nebo brašny nebo rovnou rozebrat polovinu motocyklu a snahu radši vzdaly.
V osmdesátých letech společnost Mannesmann-Sachs, dnes ZF, přišla pro
tyto situace s revolučním nápadem Nivomat, který však technologicky
musel ještě dozrát. Dnes už společnost Wilbers tento plně automatický
hydropneumatický systém řízení s doplněním svých vlastních komponentů
plně využívá a aplikuje na vybrané typy motorek.
Nivomat se instaluje na zadní nápravu místo konvenčního tlumiče. Plně
automaticky a bez dalších elektronických systémů toto kompaktní zařízení
udržuje podvozek v optimální světlé výšce už po pár ujetých metrech.
Bezúdržbový systém nastaví ideální výšku vozidla a zajistí tak bezpečnou
a pohodlnou jízdu. Systém Nivomat však dokáže více než jen trvale
vyrovnávat výšku podvozku při zatížení. Jakmile se zvýší zatížení, zvýší
se tlak uvnitř tlumiče, olej se tlačí z nádrže do vnitřku jednotky, což
vytváří progresivní nárůst tuhosti pružiny a tlumení, to vše s malou
nebo žádnou změnou jízdní polohy. Každý jednotlivý tlumič Wilbers
LDC-Nivomat je konstruován pro konkrétní typ motocyklu, aby byla
zaručena výrobcem definovaná ideální ergonomie a světlá výška motocyklu
a současně byl zachován ideální poměr tuhosti pružiny a tlumení.
Přínosy? Konzistentní výška sedla bez ohledu na zatížení, nezměněný
zdvih a funkce odpružení, což v důsledku znamená bezstarostný pocit z
jízdy sólo nebo s nákladem, bez potřeby průběžně dle situace dolaďovat
zadní tlumič. Nejen pro těžké cestovní motorky je to skvělá investice.